donderdag 24 september 2009

Hartige taart met gekarameliseerde ui

Op een avond, een paar weken geleden, heb ik ruim 1,5 uur lang 12 jaargangen Tip Culinair en delicious. zitten doorbladeren. De reden? Het recept voor de hartige taart van rode ui met geitenkaas, een gerecht dat ik een aantal jaar geleden regelmatig maakte. Voor een naderend feestje leek het me een goed plan om dit weer eens op tafel te toveren, maar na al het vergeefse geblader was het humeur onder nulpunt gedaald... Toen bedacht ik dat ik, als laatste redmiddel, wel even kon gaan Google-en. En ja, binnen 2 minuten stond het recept voor m'n neus.... De Tip Culinair uit 2004 heb ik maar niet meer opgezocht. Hieronder staat het Internet-recept, enigszins aangepast aan m'n eigen ervaringen:

1 eetlepel olijfolie
1 kg rode uien, in halve ringen
1 eetlepel bruine basterdsuiker
2 eetlepels rode wijnazijn
zout, peper
7 plakjes bladerdeeg
1 eidooier
125 gr geraspte oude of Parmezaanse kaas
150 gr verkruimelde geitenkaas
2 eetlepels gedroogde marjolein of oregano

Verhit de olijfolie in een koekenpan, voeg de uien toe en bak zachtjes op een heel laag vuur - onder nu en dan roeren - circa 30 minuten. Voeg de suiker en de azijn toe en verwarm nog 5 minuten. Breng op smaak met zout en peper.
Verwarm de oven voor op 220 graden Celcius.
Bekleed intussen een bakplaat met de plakjes bladerdeeg. Vorm een opstaande rand met wat deegrestjes en kwast de rand in met het eigeel. Prik rijkelijk gaatjes in de bodem met een vork.
Bestrooi de bodem met de Parmezaanse kaas. Verdeel hierover de uien en bak de hartige taart in circa 20 minuten goudbruin en gaar. Bestrooi dan met de marjolein en geitenkaas en schuif nog even 5 minuten terug in de oven.

Op de foto zien jullie de hartige taart als je slechts 100 gr geitenkaas gebruikt (ik had even niet meer in huis) - er is dus echt iets meer nodig. En ja, ik was te hebberig en had al een stuk op...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...