vrijdag 30 oktober 2009

Kikkererwten-chorizostoofpot

Er was een tijd waarin ik van mening was dat kikkererwten en linzen alleen voor de macrobiotisch rechtlijnigen waren. Toen ging ik een dieet volgen (teveel chocolade, lijkt me duidelijk) en volgens dit dieet mocht ik weinig "slechte" koolhydraten. Het was echter niet de bedoeling om honger te lijden (daar waren het dieet en ik het met elkaar eens), dus je mocht gewoon dooreten tot je vol zat. Kleine aantekening: je mocht dan alleen dingen eten die het dieet toestond. Voor de kenners: het was het South Beach-dieet en je mocht alleen maar voedsel met een lage GI-waarde eten. Het eten van vooral... bonen, kikkererwten en linzen werd aangemoedigd. En zie hier de conclusie: niks macrobiotische knikkers, gewoon lekker!

Ik ben inmiddels allang gestopt met het dieet (by the way: het hielp wel!), maar de kikkererwten en linzen zijn niet uit m'n repertoire verdwenen. Met dank aan de blikken van Bonduelle, want urenlang weken en koken hebben geen positieve invloed op mijn enthousiasme. Kikkererwten zijn vooral goede vrienden met pittige smaakmakers, vandaar dat ik het onderstaande recept (uit de delicious. van november 2009) niet kon weerstaan:

1 eetlepel olijfolie
stuk pancetta of spek a 250 gr, in blokjes van 1 cm
2 chorizoworstjes, in plakjes (met deze delicious-aanwijzing kon ik weinig beginnen, ik heb 125 gr chorizo gebruikt)
1 rode ui, gehakt
1 rode paprika, gehakt
3 tenen knoflook, fijngehakt
1,5 theelepel gedroogde oregano
1 grote aardappel, geschild, in blokjes van 1,5 cm, in 2-3 minuten beetgaar gekookt
400 gr kikkererwten (blik), afgespoeld en uitgelekt
125 ml droge witte wijn
600 ml tomatenpassata (sugo, gezeefde tomaten)
125 ml kippenbouillon

Verhit de olie in een braadpan of een diepe koekenpan op middelhoog vuur. Roerbak de pancetta en chorizo 2-3 minuten knapperig. Neem uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Giet het overtollige vet af, laat 2 eetlepels in de pan.

Zet de pan terug op middelhoog vuur. Voeg de ui en paprika toe en roerbak 5 minuten of tot de groenten zacht zijn. Doe de pancetta en chorizo terug in de pan, met de knoflook en oregano. Roer nog 1 minuut, voeg de aardappels, kikkererwten, wijn, passata en bouillon toe en breng op smaak met (weinig) zout en peper.

Breng aan de kook, draai het vuur laag en laat nog 10 minuten koken of tot de saus ingekookt en dik is en de aardappel gaar.

Ik maakte deze stevige stoofpot met 125 gr spekblokjes en 125 gr hamreepjes (in plaats van de 250 gr pancetta). Bovendien heb ik bijna een pond aardappelblokjes toegevoegd. Ja, de koelkast moest leeg. Pas op met het toevoegen van teveel zout; door de spekjes en de chorizo is er maar weinig nodig.

Eet smakelijk! Zoals bij de meeste stoofpotjes geldt ook hier: de tweede dag nog lekkerder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...