maandag 19 juli 2010

Hamlappen in zwartebonensaus

Hoewel ik netjes aan bronvermelding doe, verander ik eigenlijk altijd wel iets aan het originele recept. Soms doe ik dat omdat ik een bepaald ingredient niet in huis heb en het dus weglaat of vervang door iets anders. Soms wordt een ingredient gebruikt waar ik nou niet zo heel erg van houd en ook dan vervang ik het of ik laat het er helemaal uit. Wat dan overblijft is een gerecht dat niet bepaald gelijk is aan het recept uit het boek waar ik naar verwijs. In een enkel geval wordt er zoveel aan gesleuteld, dat bronvermelding eigenlijk onzin is...
Het recept van vandaag komt uit "Wokken", een nieuwe uitgave van Veltman Uitgevers. Het gerecht "Rundvlees in zwartebonensaus met noedels" vormde de basis, maar er is nogal wat aan veranderd: het rundvlees werd varkensvlees, de hoeveelheid taugé werd verdubbeld, de peultjes werden geschrapt, de kleine rode paprika werd een grote... Tja, dan kun je alleen maar zeggen: dank u voor de inspiratie, maar de credits voor dit lekkere gerecht zijn toch echt voor mezelf!

125 gr instant noedels
350 gr hamlappen, in blokjes/reepjes
2 theelepels sesamolie
2 teentjes knoflook, geperst
1 eetlepel heel fijn gesneden gember
(wok)olie
6 lente-uitjes, in ringetjes
1 rode paprika, in reepjes
4 eetlepels zwartebonensaus (toko)
2 eetlepels hoisinsaus (toko)
100 gr taugé

Bereid de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet ze af en houd ze warm.
Doe het vlees, de sesamolie, knoflook en gember in een kom en schep alles om. Voeg 1 eetlepel olie toe aan een zeer hete wok en laat de olie uitvloeien. Roerbak de helft van het vlees in 2-3 minuten net gaar. Schep het uit de wok, voeg nog wat olie toe en roerbak het resterende vlees. Haal al het vlees uit de wok.
Verhit 1 eetlepel olie in de wok. Roerbak de lente-uitjes en paprika circa 3 minuten. Doe het vlees weer in de wok en roer de zwartbonen- en hoisinsaus en 1 eetlepel water erdoor.
Voeg de noedels en de taugé toe en laat ze al omscheppend warm worden. Serveer direct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...