dinsdag 6 juli 2010

Linguine in citroenolie

Het juli-nummer van "Foodies", een culinair maandtijdschrift, ligt nu in de winkel. Op zich niet opmerkelijk, want het ligt er iedere maand, maar deze keer staat op pagina 19 de kookboeken top 3 van ... moi! Het juli-nummer staat (opnieuw) vol met lekkere, frisse en niet al te ingewikkelde recepten en deze week zal ik 2 gerechten ervan bereiden. Omdat het lekker is en vooral omdat ik het geweldig leuk vond om aan deze editie te mogen meewerken!

Later deze week zal de koopavondsalade (Wel eens op dat woord gegoogled? Alle hits komen op deze blog uit... Zou ik in de Van Dale komen - nieuw woord toegevoegd aan de Nederlandse taal?) worden gebaseerd op een recept in "Foodies", maar eerst ga ik het recept geven van de spaghetti in citroenolie. Volgens het tijdschrift ben je er 35 minuten mee bezig, maar echt, het lukte prima in ruim 20 minuten. Je kunt namelijk alle andere stappen doen terwijl de pasta staat te koken (en aangezien ik geen spaghetti in huis had, gebruikte ik linguine). Zo gepiept dus - een heerlijk zomers gerecht!

75 gram Parmezaanse kaas
1 teentje knoflook
1 citroen
1 bosje peterselie
500 gr spaghetti (of linguine)
zout en peper
100 gr rauwe ham (bv. Serrano)
5 eetlepels olijfolie
suiker

Rasp de Parmezaanse kaas. Pel en snipper de knoflook. Was de citroen, droog hem af en rasp de schil er fijn af. Pers de citroen uit. Was de peterselie, schud hem droog en hak hem grof.
Gaar de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking in water met wat zout.
Scheur de ham in stukken. Bak de ham in een droge koekenpan knapperig. Neem de ham uit de pan. Verhit de olie zachtjes in een pan. [Ik deed dat in dezelfde koekenpan, daarmee komen dan ook de aanbaksels van de ham in de citroenolie terecht - extra smakelijk!] Fruit de knoflook en citroenschil erin. Voeg het citroensap toe en breng het aan de kook. Breng op smaak met peper en een snufje suiker.
Neem 4-5 eetlepels kookvocht van de pasta en voeg het vocht toe aan de citroenolie. Giet de pasta af en doe hem terug in de pan. Meng de pasta met de citroenolie en de peterselie. Breng eventueel nogmaals op smaak. Bestrooi de pasta met de ham en de parmezaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...