maandag 26 juli 2010

Rozemarijnpesto met krieltjes

Iedere pot met kruiden in mijn tuin met iets meer dan gemiddelde afmetingen moet er deze zomer aan geloven: pesto. Naast de gebruikelijk basilicum-variant, maakte ik al pesto met salie en oregano. Afgelopen weekend was de rozemarijn-plant aan de beurt.
Een authentieke pesto maak je met behulp van een vijzel (hoewel ik me daar niets van aantrek, ik gebruik altijd de keukenmachine), maar voor de rozemarijn kan ik echt alleen maar aanbevelen om dit fijne electrische apparaat te gebruiken. De rozemarijnnaaldjes zijn nogal hard en stekelig en moeten echt vrij fijn worden gemalen om tot een smakelijke pesto te leiden.

50 gr verse rozemarijn
25 gr pijnboompitten, even geroosterd in een droge koekenpan
1 teentje knoflook
50 gr Parmezaanse kaas, in kleine stukjes
snufje zeezout, versgemalen peper
olijfolie

Doe alle ingredienten in de keukenmachine en blijf malen tot er een vrij gladde massa is ontstaan. Voeg olijfolie toe tot de gewenste dikte is bereikt.

Ik gebruikte de rozemarijnpesto direct in een gerecht met krieltjes:

2 grote eetlepels rozemarijnpesto
250 gr rundergehakt
500 gr krieltjes, gehalveerd
3 lente-uitjes, in ringetjes
150 gr champignons, in plakjes

Kook de krieltjes circa 15 minuten in gezouten water. Giet ze dan af en roer er 1 eetlepel rozemarijnpesto doorheen.
Bak in een koekenpan het rundergehakt rul. Voeg de lente-uitjes en champignons toe en bak het geheel nog circa 5 minuten. Roer ook hier een eetlepel rozemarijnpesto doorheen. Serveer het gehaktmengsel samen met de krieltjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...