woensdag 14 juli 2010

Salade van watermeloen, feta en waterkers

Al vaak had ik gelezen over de - in mijn ogen - onwaarschijnlijke combinatie van watermeloen en feta. De zoute feta en de zoet-frisse watermeloen konden - opnieuw naar mijn persoonlijke overtuiging - geen smakelijke salade opleveren. Ha! Dat had ik dus mooi helemaal verkeerd gezien!
Vorige week kocht ik de laatste watermeloen in Arnhem (nou ja, zo'n beetje de allerlaatste - op 2 adressen uitverkocht!), oorspronkelijk met de bedoeling om gewoon op te smikkelen in het warme weer. Echter... nieuwsgierigheid naar die rare combinatie en de aanwezigheid van feta in mijn koelkast zorgden ervoor dat ik onderstaande salade maakte. Die dus zo onwaarschijnlijk goed in de smaak viel, dat-ie deze week opnieuw (als koopavondsalade) op tafel komt.

Het recept komt uit "Vers op je bord":

2 eetlepels zonnebloem- of pijnboompitten
1 kg pitloze (of: ontpitte) watermeloen
200 gr verbrokkelde feta
100 gr waterkers
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel citroensap
2 theelepels gehakte oregano

Verhit een droge koekenpan en rooster hierin de pitten tot ze goudbruin zijn. Schil de watermeloen en snijd het vruchtvlees in dikke, wigvormige stukken. Leg de stukken watermeloen in een grote schaal. Voeg de feta en de waterkers toe en schep de meloen er voorzichtig mee om.
Klop in een kommetje de olijfolie, het citroensap en de oregano door elkaar. Breng deze dressing op smaak met zout en versgemalen peper (niet teveel, want de feta is al behoorlijk zout).
Giet de dressing uit over de salade. Schep alles voorzichtig om. Strooi de geroosterde pitten over de salade en zet de schaal op tafel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...