dinsdag 15 februari 2011

Pasta met gerookte zalm

Ik ben een stevige eter. Meestal wantrouw ik dus recepten die aangeven "voor 4 personen" - omdat in mijn wereld die 4 eters dan na het hoofdgerecht nog wel behoefte aan een behoorlijke toet hebben. Deze keer kwam ik echter een recept tegen, waarvan zelfs ik denk dat het wellicht een beetje... veel... was. Ik heb dus de hoeveelheid pasta per persoon behoorlijk aangepast en dat was niet het enige dat ik gewijzigd heb in dit recept (afkomstig uit "Pasta" van Veltman Uitgevers, verkrijgbaar in de winkel).
Het originele recept geeft namelijk aan dat er "1 eetlepel fijngehakte dille" in moet. Da's goed, maar wat doe ik dan met de rest van het zakje? Dille eet ik niet dagelijks en het is mijn ervaring dat het niet lekker invriest... Ik kieperde dus het hele zakje dille in de pasta en dat bleek helemaal geen verkeerd idee: uiteindelijk is de combi gerookte zalm & dille - op z'n goed Nederlands - 'a match made in heaven'.

Voor 3 personen, of 2 hele stevige eters:
250 gr pasta
1 eetlepel olijfolie
4 lente-uitjes, fijngehakt
200 gr champignons, in plakjes
150 ml droge witte wijn
150 ml slagroom
15 gr (= 1 zakje) fijngehakte dille
1 eetlepel citroensap
90 gr geraspte Parmezaanse kaas
250 gr gerookte zalm, in reepjes

Kook de pasta al dente volgens de aanwijzingen op de verpakking. Roer er een scheutje olijfolie door en zet apart.
Verhit de olie in een koekenpan en bak de lente-uitjes en de champignons op middelhoog vuur in 5 minuten zacht. Schenk de wijn en de slagroom erbij en breng het aan de kook. Zet het vuur middelhoog en laat de saus 5 minuten sudderen en iets inkoken.
Schenk de champignonsaus over de pasta en doe de dille, het citroensap en de Parmezaanse kaas erbij. Roer goed door (door de kaas zal de saus nu meer binden). Haal de pan van het vuur en roer de gerookte zalm erdoor. Breng het gerecht op smaak met versgemalen zwarte peper en serveer het met geschaafde Parmezaanse kaas, dille en eventueel wat partjes citroen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...