zaterdag 19 februari 2011

Rode koolsla met kerriedressing

De trouwe lezers van dit blog (en die zijn er!) weten dat ik een paar weken geleden rode kool á la Julia Child maakte. Daar ging ruim een kilo rode kool in, maar dat betekende dat ik alsnog zo'n 500 gr overhad. Die heb ik toen geblancheerd en in de vriezer gestopt (joh, ruimte genoeg - not).
De rode kool belandde uiteindelijk in deze salade - door mij als maaltijdsalade op koopavond gegeten, maar voor ieder ander natuurlijk gewoon een bijgerecht. Ik had er enigszins mijn bedenkingen over, maar die bleken volstrekt ongegrond. Dit is echt lekker!!

Het recept komt uit "Het 20 minuten kookboek" van Jenni Fleetwood (Veltman Uitgevers). In het oorspronkelijke recept wordt rauwe rode kool gebruikt (en de mijne was geblancheerd) en ik denk dat dat ook prima werkt.

Bijgerecht voor 4 personen:
500 gr rode kool, in dunne reepjes
1 rode paprika, gehakt of in zeer dunne reepjes
1 sjalotje, fijngesnipperd
3 eetlepels rode- of witte wijnazijn, of ciderazijn
3 eetlepels suiker
100 ml magere yoghurt
100 ml yogonaise
¼ theelepel kerriepoeder
7 gewelde pruimen, in kleine stukjes
zout en versgemalen zwarte peper

Meng de rode kool, de rode paprika en het sjalotje in een ruime kom.
Verhit de azijn en de suiker in een steelpannetje en roer goed door - tot de suiker opgelost is. Schenk het mengsel dan over de groenten en laat dit enigszins afkoelen.
Meng de yoghurt, de yogonaise en het kerriepoeder door elkaar. Schep dit door de rode kool en vermeng goed. Voeg uiteindelijk ook de pruimen, zout en peper toe en vermeng alles goed.
Koel de salade voor het serveren (als daar tijd voor is). Giet eventueel overtollig vocht af en schep voor het serveren de salade nog even om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...