zaterdag 16 juni 2012

Couscoussalade met vijgen en komkommer

Ik heb op deze pagina’s wel eens genoemd dat ik vage (hele vage) dieetplannen heb. Die zien er zo uit: ik begin de dag vol goede voornemens, leef reuze gezond tot pakweg 16.00 uur en gooi dan alle principes overboord. Om de volgende dag vol moed weer opnieuw te beginnen.

Ik weet best wat het probleem is. Zodra ik “op dieet ben” denk ik (nog meer dan normaal) de hele dag aan eten en wordt het een obsessie. Het is beter om het hele dieet-idee te vergeten en normaal te doen.
Om toch een beetje inzicht te krijgen waar het mis gaat (of beter: bevestiging te krijgen dat het inderdaad mis gaat) gebruik ik sinds kort een nieuw tool hiervoor: My Fitness Pal. Dat laat feilloos zien wat ik natuurlijk al lang weet: als ik me zou beperken tot de normale maaltijden, is er niets aan de hand. Maar ja, die tussendoortjes…. killing.

Het onderstaande recept is voor een prima maaltijdsalade, met een verantwoord calorie-niveau. Deze kan ik dus zonder schuldgevoel vaker eten – en dat ga ik zeker ook doen!

Het recept komt uit “Kook ook / Salade” (Uitgeverij Inmerc, verkrijgbaar in de winkel).

Bijgerecht voor 4 personen / hoofdgerecht voor 2 personen:
200 gr couscous
sap van 3 sinaasappels
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel kaneel
50 ml extra vergine olijfolie
1 komkommer, zaadlijsten verwijderd, in kleine blokjes
4 gedroogde vijgen, in kleine stukjes
150 gr harde Hollandse geitenkaas, in kleine blokjes
50 gr pijnboompitten, geroosterd
75 gr rucola (eventueel)
(zee)zout en versgemalen zwarte peper

Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Voeg het sinaasappelsap, het chilipoeder, het kaneelpoeder, een beetje zout en royaal peper toe aan de couscous. Meng met een vork door elkaar en laat 5 minuten staan.
Meng de olie, de komkommer en de vijgen door de couscous en laat dit minimaal 30 minuten staan. Schep uiteindelijk de geitenkaas en de pijnboompitten erdoor.
Verdeel eventueel de rucola over een schaal en schep de couscoussalade erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...