zaterdag 14 juli 2012

Turkse sperziebonen met kip

De titel van deze post had moeten luiden: Etli taze fasulye.
Da’s namelijk de Turkse benaming van het gerecht dat hieronder beschreven staat, maar ik heb er toch maar iets Hollands van gemaakt. Eén van deze woorden (etli óf taze óf fasulye) betekent namelijk lamsvlees, en dat heb ik er niet ingedaan. Gewoon, omdat ik het even niet zo snel kon krijgen. Ook kalfsvlees (volgens mijn recept een goede vervanging) zat er niet in, en dus gebruikte ik “gewoon” kip.

Het was de eerste keer dat ik Turks kookte (ik ben ook nog nooit in Turkije geweest) en het is een keuken waar ik helemaal niets van af weet. Maar, mensen – dit was wel heel lekker! En het smaakt naar meer! Hoewel ik natuurlijk nogal klungelig het verkeerde vlees heb gebruikt, heb ik wel – heel authentiek - bij zo’n klein Turks winkeltje een enorme pot aci biber salçasi gekocht: een pittige paprikapuree (er is ook een zoete versie). Ik houd nogal van scherp en ik vond het heerlijk!

Het recept komt uit “De authentieke Turkse keuken” van Erika Casparek-Türkkan (Uitgeverij Deltas, verkrijgbaar in de winkel).

Voor 4 personen:
1 kg verse sperziebonen, in stukjes van 3 cm
1 (lente-)ui, fijngesnipperd
3 tomaten, zaadjes verwijderd, heel fijn gesneden
2 rode paprika’s, in stukjes
300 gr kipfilet, in blokjes van 1½ x 1½ cm (beter: lam of kalf)
4 eetlepels olijfolie
(zee)zout en versgemalen zwarte peper
½ theelepel suiker
snufje gemalen piment
1 theelepel tomatenpuree
1 eetlepel gehakte peterselie
(1 theelepel aci biber salçasi, optioneel)

Verhit de olie in een grote pan (met passend deksel) op hoog vuur. Bak het vlees en de uien snel aan en zet dan het vuur op matig. Roer de tomaten, de paprika’s en de sperziebonen erdoor en strooi er zout, suiker, peper en piment over. Roer de tomatenpuree en 250 ml kokend water erbij, doe het deksel op de pan en kook alles ongeveer 30 minuten op laag vuur. Doe ongeveer 10 minuten voor het einde van de kooktijd de aci biber salçasi erbij (optioneel, maar ik kan het sterk aanbevelen!). Garneer met de peterselie.

Ik serveerde deze pittige kip-groenteschotel met bulgur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...