dinsdag 8 januari 2013

Geroosterde pastinaak met citroen en tijm

Een paar dagen geleden zag ik op de BBC het programma “Nigel Slater’s New Year Suppers”. Ik ben een enorme fan van Nigel en sla vrijwel nooit een programma over – en deze kende ik nog niet. Hij maakte een geweldige ovenschotel met geroosterde aardperen, aardappelen, Parmezaanse kaas en peterselie. Helemaal geweldig – dat wilde ik ook! Het recept staat ongetwijfeld in één van zijn boeken, maar ik kon het niet vinden. Toen bleek maar weer eens hoe serieus de BBC zijn kookprogramma’s neemt, want het recept staat gewoon online (klik hier).

Oké, ik zou dus op zoek gaan naar aardperen. De afgelopen week was het echter nog flink druk in de winkel (half Nederland had nog vakantie), dus veel tijd had ik niet. Al mijn hoop was gevestigd op m’n vaste groenteboer, maar helaas… geen aardperen.
Geen punt. Nigel had immers zelf gezegd dat je in feite elke winterse knolgroente in deze schotel kon gebruiken en dus ging ik met pastinaak naar huis. Hoewel ik nog bladpeterselie in de vriezer had, besloot ik een flinke bos tijm uit de tuin te halen en dus werd het eindresultaat een tikje anders – maar fantastisch lekker!

Voor 4 personen:
700 gr pastinaak, ongeschild en goed schoongeboend
300 gr aardappelen, ongeschild en goed schoongeboend
grote scheut olijfolie
2 citroenen
(zee)zout en versgemalen (zwarte) peper
flinke bos tijm, blaadjes afgerist
klein stukje Parmezaanse kaas

Verhit de oven tot 200 graden Celsius.
Snijd de groenten in grote stukken en stoom of kook ze (in lichtgezouten water) in 10-15 minuten bijna gaar.
Doe de groenten in een grote ovenschaal en knijp de citroenen er over uit. Doe de uitgeknepen citroenen ook in de schaal en voeg zout en peper naar smaak toe. Voeg vervolgens met royale hand de tijm toe en giet er een flinke scheut olie op. Vermeng goed en zet de ovenschaal 30-35 minuten in de oven.
Trek mooie krullen of schilfers van de Parmezaanse kaas en bestrooi de geroosterde groenten hiermee (verwijder de uitgeknepen citroenen voor het serveren).

Als je geen tijm wilt gebruiken, vervang deze dan door één of twee handen grofgesneden bladpeterselie. Rooster deze niet mee, maar strooi over de groenteschotel als deze uit de oven komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...