donderdag 23 mei 2013

Kokosbrood

Het gebeurt zelden (nou ja, nooit) dat ik een trend vóór ben. Ok, ik had al macarons gemaakt toen het delicate hapje nog geen enkele bekendheid genoot in Nederland, maar verder ben ik niet zo fashion forward.
Toch: het schijnt dat het op dit moment geheel en al hipperdepip is om bananenbrood te maken. Ik lees en zie het overal op Internet (of misschien valt het me ineens meer op). Maar ja, jeetje… bananenbrood… dat maakte ik een eeuwigheid geleden al! Kijk maar eens hier en hier.
Ik ben dat bananenbrood al lang gepasseerd – ik heb me nu op het kokosbrood gestort. Zul je zien dat de rest van de wereld er nog een ½ jaar over doet om deze hype op te pikken. Toch wel fijn dat jullie op dit blog al de nodige voorkennis hebben kunnen opdoen ;-)

Voor wie zich afvraagt wat er met de Amber Albarda-voornemens is gebeurd: die was ik tijdens het bakken even vergeten. Op gepaste tijden zal dat nog wel vaker gebeuren ;-)

Ik gebruikte het recept van Smitten Kitchen, naar een oorspronkelijk recept van Bill Granger.

Voor 1 groot kokosbrood:
2 grote eieren
295 ml (halfvolle) melk
1 theelepel vanille extract of vanillepasta
315 gr bloem
snufje zout
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneelpoeder
200 gr kristalsuiker
140 gr geraspte kokos
85 gr ongezouten roomboter, gesmolten (iets afgekoeld)

Verwarm de oven tot 200 graden Celsius.
Neem een kleine kom en vermeng hierin de eieren met de melk en de vanille.
Neem een tweede kom (een grote) en zeef hierin de bloem, het zout, het bakpoeder en het kaneelpoeder. Voeg de suiker en de kokos toe en vermeng goed. Giet het eimengsel bij de droge ingrediënten en roer tot het net goed vermengd is. Doe ten slotte de boter erbij en vermeng, maar voorkom dat je té veel roert – het beslag moet maar net goed gemengd zijn.
Boter een cakevorm in of bekleed de vorm met bakpapier en giet het mengsel erin. Zet het kokosbrood 60 – 75 minuten in de oven (controleer na 60 minuten met een satéprikker of de cake gaar is – de prikker moet er droog en schoon uitkomen). Laat het brood 5 minuten afkoelen in de vorm. Verwijder dan het cakeblik en laat het kokosbrood helemaal afkoelen op een rooster.

Heerlijk! Niet te zoet – het hangt tussen een cake en een brood in, met die zalige kokossmaak. Supereenvoudig te bereiden, dit is een blijvertje in de keuken van Cook & Book!

Hierboven staat het complete recept. Ik maakte de halve hoeveelheid, maar gebruikte wel een normaal cakeblik. Hierdoor bedroeg de oventijd slechts 45 minuten. In zijn algemeenheid geldt: houd het kokosbrood goed in de gaten en test altijd met een satéprikker of het gaar is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...