donderdag 5 september 2013

Griekenland - Kefalonia

 
Het is even heel stil geweest op dit blog en dat werd veroorzaakt door een weekje vakantie. De reis voerde naar het Griekse eiland Kefalonia, in de Ionische Zee. Het was m’n eerste vakantie in 5 jaar tijd (vorig jaar was ik 4 dagen in Noord-Holland, maar dat telt toch niet echt) en de eerste keer dat ik Cook & Book even compleet achter me liet.
 
 
Geen zorgen, er volgen nu geen 25 foto’s met opnames van elk gerecht dat ik gegeten heb. Dat had trouwens geen bijzondere kiekjes opgeleverd, want aan de opmaak van borden werd niet zoveel aandacht besteed. Maar jeetje… wat hebben we lekker gegeten!


We verbleven op een behoorlijk afgelegen plekje, maar de eigenaresse (Stella) van het kleinschalige appartementencomplex bleek een briljante kok. Rechttoe-rechtaan Grieks home-made food – smullen! Bovendien bleek haar echtgenoot (Stavros) buitengewoon goed in het bedienen van de barbecue. In de gerechten werden vaak groenten en fruitsoorten gebruikt die op het eigen terrein groeiden... een paar van deze prachtige limoenen zijn niet op Kefalonia gebleven, maar zijn meegereisd naar Arnhem! De granaatappels heb ik laten hangen en de vijgen heb ik gewoon ter plaatse opgegeten ;-)


Een korte samenvatting van het eten: moussaka, gegrilde brasem met een citroen-oreganosausje, souvlaki met knoflook-oregano rub en tzatziki, kip in rode wijn saus, konijn in tomatensaus en de specialiteit van het eiland: kreatopita (vleespastei). Deze pastei (om je vingers bij op te eten!) staat op m’n lijstje om zelf ook te gaan maken. Houd dit blog in de gaten…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...